13
Nov
07

România, populism si degradarea democratiei (I)

Acesta este o primă postare dintr-o serie dedicată unui fenomen nefast , nu numai prin natură ci şi prin proporţii, care se instalează în viaţa publică românească: populismul. Democraţia este un lucru fragil, care se cere apărat zi de zi, şi ale cărei mecanisme înscrise în lege trebuie completate cu evitarea derivelor, uneri prea bine cunoscute istoric, care ar putea-o deturna. Nu o dată democraţia a fost pierdută, cu complicitatea şi nonşalanţa membrilor unei societăţi, în favoarea unora dintre cele mai sinistre experimente ale istoriei, şi culmea, prin utilizarea aceluiaşi arsenal retoric. Este important ca în problema democraţiei să fim rigorişti. Istoria a demonstrat că alterarea democraţiei, chiar în forme atenuate, nu întârzie să îşi facă efectele. Nu este de mirare, deoarece orice faux pas în acest sens inseamnă repede deturnarea instituţiilor unei comunităţi în folosul unei minorităţi sau a unui singur om care are controlul lor.

Nu mi-am propus să fiu academic în ce voi scrie în această suită de postări. Totuşi câteva principii trebuie precizate pentru a înţelege fenomenul. În primul rând va trebui să clarificăm ce anume înţelegem prin populism.

În literatura de specialitate nu există un consens cu privire la definiţia populismului. Şi acolo populismul rămâne un termen ambiguu. Voi propune totuşi două trăsături care caracterizează populismul şi îl delimitează de alte specii politice. Prima dintre acestea este:

1. Specularea reprezentativităţii. Populismul speculează şi cultivă percepţiile şi frustrările care apar inerent într-o democraţie reprezentativă în vederea unor politici antisistem.Tehnica sa este de a amplifica şi utiliza percepţia distanţei între un ideal al liderilor şi clasa politică la putere, pe care o doreşte dărâmată. Populistul insită asupra masei poporului ca sursă a legitimităţii şi se poziţionează ca salvatorul ce întruchipează par excellence interesele acesteia, pe care clasa politică alienată şi coruptă moral nu le mai reprezintă.

Acesta este alibiul populistului. În Mein Kampf, Hitler denunţa distanţa între un ideal al politicianului şi clasa politică mediocră care în opinia sa, populează parlamentul: ”Caracteristica remarcabilă a formei parlamentare de democraţie este faptul că un număr de persoane, să spunem 500, ce includ mai recent şi femei sunt alese în parlament şi investite cu autoritate să dea verdicte finale asupra orice. În practică doar ei sunt corpul care conduce, căci deşi pot numi un cabinet, de pare de afară adirija problemele statului, acesta nu are voinţă proprie. În realitate acest aşa-numit guvern nu poate face nimic îmotriva voinţei adunării”. El continua: ”Aceşti 500 care au fost de aleşi de popor provin din varii profesii şi oferă varii grade de capacitate politică, rezultatul fiind că această combinaţie e nearmonioasă şi prezintă adesea o imagine jalnică”, adăugând că ”aici 500 de persoane mai mult decât modeste din punct de vedere intelectual judecă cele mai importante probleme ce afectează naţiunea. Aceştia formează guverne care învaţă să câştige aprobarea ilustrei adunări pentru orice pas legsilativ luat, ceea ce înseamnă că politile duse sunt de fapt cele ale celor 500”. Sau de pildă într-un discurs al său din 1 august 1923 Hitler predica ” sfârşitul corupţiei interne, curăţarea tuturor celor care îşi datorează existenţa doar protecţiei tovarăşilor de partid” pentru a concluziona că ”de la mişcarea noastră va veni salvarea – acesta este sentimentul astăzi a milioane”

2. Populismul este indisociabil de demagogie. Voi caracteriza demagogul aşa cum a făcut-o Platon, tipul politic neschimbându-se în două milenii şi jumătate de existenţă: demagogul este un om care nu are nici un respect faţă de adevăr, care foloseşte sofismul şi orchestrarea retorică a minciunii după cum îi convine, tehnica linguşirii şi apelul la emoţie în defavoarea uzului raţiunii pentru a deturna în folosul său voinţa publică.

Ştiţi şi voi aici probabil campaniile de calomnie la adresa evreilor sau opozanţilor politici, utilizarea isteriei şi liguşirea identitară. Este de asemenea probabil inutil să vă amintesc rolul jucat în regimul nazist de politicile de mistificare conduse de Goebbels.

Mă grăbesc să închei. Voi continua această postare cu altele pe aceeaşi temă, în care voi încerca să decortichez populismul incapsulat în politica din România. Din păcate voi putea face asta doar în măsura în care timpul liber mi-o permite şi alte evenimente nu vor acapara actualitatea.

 Partea II

Partea III 


20 Răspunsuri to “România, populism si degradarea democratiei (I)”


  1. noiembrie 13, 2007 la 2:43 pm

    Binevenit serial!
    Dar, azi fiind zi de marţi şi, în plus, 12+1, n-aş spune mai mult.
    Într-adevăr, însă, e tema de care se simţea nevoia!

  2. noiembrie 13, 2007 la 3:20 pm

    @vania
    depinde cui ii poarta ghinion…

  3. noiembrie 13, 2007 la 3:47 pm

    Mie îmi este, întotdeauna, nefast sau, cel puţin, neprielnic. De aceea, caut să nu ies din casă, nu postez nimic esenţial, nu mă joc excesiv cu pisica, nu primesc mită (ca să nu apar la TVR) ş. a. m. d.
    Dar, să nu deturnăm discuţia…

  4. noiembrie 13, 2007 la 9:50 pm

    Da, vrei să dai în Băsescu. Foarte bine!
    Dar cred că la aşa popor, aşa lideri. Nu te vor înţelege decât doi, trei intelectuali şi impactul seriei tale va fi foarte mic. Nu vreau să te descurajez, ştiu că ai dreptate teoretic, dar poporul român nu poate decât să oscileze între Papasha Ilici şi Tătuca Băsescu. Un intelectual ca Năstase nu poate prinde la masse, din păcate. Ştii că şi eu îl simpatizez ca intelectual.
    Nu ştiu, un Vaghelie ar fi bun, dar e prea etnic, un Ilici găseşti mai greu în zilele noastre…

    Oricum, ai dreptate, dar în România mori cu dreptatea în drum.
    Paralela implicită între Hitler şi Băsescu e bună, dar cred că e în avantajul lui Băsescu. Măcar Hitler era un artist ratat, mai citise şi ceva cărţi la viaţa lui, ceva Nietzsche, asculta Wager. Hitler avea ambiţii grandioase arhitectonice. Era un vizionar.

    Băsescu este o zdreanţă, un gunoi, măcar dacă avea cultura lui Hitler, câtă era.

    Măcar Hitler a scris o carte, Băsescu ce a scris? În afară de compunerile pentru Secu…

  5. 5 Liviu
    noiembrie 13, 2007 la 10:27 pm

    Ba, eu zic că domnul Băsescu vrea să facă bine, dar nu-l lasă oligarhii…
    Glumeam!

  6. noiembrie 13, 2007 la 10:31 pm

    Sorry, Wagner. Cred că se răsuceşte în mormânt titanul de la Bayreuth.
    Ce preferinţe muzicale o avea Băsescu. BODO nu cred că mai ascultă. Poate ţigănească…
    La mare nu părea deranjat de fustele “ţigăncilor împuţite”.

  7. noiembrie 13, 2007 la 10:42 pm

    @mihneageorgescu
    Nu am spus astea gandind ca vor avea un impact major. Ar fi nerealist,chiar megalomanic. Dar sunt lucruri care trebuie spuse. Pe de alta parte si publicul blogului, pe care il banuiesc compus de oameni foarte interesati de politica + bloggeri , pare mai permeabil la argumentare, discutie, idei etc decat un esantion mediu din populatia romaniei. Desigur, exista si talibani cărora le poti spune orice, ştim cazuri. Dar daca macar am ajutat cu niste clarificari sau pus pe ganduri o majoritate din cei care trec de aici, mi se pare OK şi nu e fara rost. Nu am ambiţia să mă audă tot poporul.

    E drept, pe Basescu nu il intrece nimeni la anumite calitati naturale ce starnesc simpatia populara cum ar fi badarania groasa de maidan, tupeul etc. Nastase in calitate de intelectual are un handicap aici. Dar si Demostene mai lua o piatră in gură…In 2004 a fost cat pe ce. Totul e sa fie pe culoar.

  8. noiembrie 13, 2007 la 10:46 pm

    @Diogene
    Da, a fost cât pe ce… În 2004 am votat cu Năstase. Poate, cine ştie?
    Nu cred că eşti Vox clamavis in deserto…

  9. noiembrie 13, 2007 la 10:52 pm

    Populismul are nevoie de un mediu anume pentru a prolifera.
    Să nu uităm în ce circumstanţe a câştigat Hitler puterea (in mod democratic!) şi anume în momentul în care Germania se vedea profund afectată de teribila criză economică de la începutul anilor ‘30 (declanşată odată cu celebrul crack de pe Wall Street din 1929).
    Se afla într-o situaţie îngreunată şi de plăţile la care era obligată prin pierderea primului război mondial. Cu o asemenea criză marcată de o inflaţie uluitoare, de un şomaj generalizat, se poate spune că Hitler era omul providenţial spre care avea să-şi canalizeze speranţele un întreg popor chinuit de foame, şomaj şi umilit de duşmani.

    Aşadar, dacă încerci o analiză a populismului în România ar fi interesant să cauţi mai întâi cauza şi abia apoi efectele. Succes!

  10. noiembrie 13, 2007 la 10:58 pm

    @monstru blond
    După nick, s-ar zice că simpatizezi cu pretinşii urmaşi ai lui Nietzsche. Ca Untermensch ce mă aflu (pe site-ul ăsta declasat) cred că sărăcia nu legitimează fanatismul, deşi favorizează apariţia sa.

  11. noiembrie 13, 2007 la 10:58 pm

    @monstru blond
    Nu este adevărat. Gândiţi-vă câte partide populiste de dreapta au luat avânt in societăţi care erau şi încă sunt chiar ok din europa de vest. Nu puteţi motiva populismul prin catastrofe intotdeauna.

  12. noiembrie 14, 2007 la 9:10 am

    Ma iertati ca cobor discutia atat de jos dar eu vad lucrurile foarte simplu: avem conducatorul pe care il meritam(pe care se pare ca ni-l dorim) si recentul referendum a reconfirmat acest lucru. Asta “se vinde” in Romania, din pacate.

  13. noiembrie 14, 2007 la 9:46 am

    Nu vorbeam de catastrofe ca mediu de proliferare a populismului ci de frustrări acumulate. În fond şi ura împotriva evreilor s-a creat tot dintr-o frustrare (sau mai multe): nemţii îndurau efectele crizei economice în timp ce evreii îşi creaseră averi considerabile şi le stârneau invidia. Vezi operaţiunea”noaptea de cristal” în acest sens. Denumirea provine de la cioburile magazinelor evreieşti distruse în acea noapte (aparte de miile de evrei deportaţi)

    Populistul e cel care într-o situaţie frustrantă ştie să alimenteze orgoliul maselor. De exemplu în Vest, că tot vorbeai de partidele de dreapta, există acum o frustrare profundă în rândul unor cetăţeni legată de prezenţa imigranţilor. În Franţa, acum câţiva ani, Le Pen şi-a câştigat capital politic cu un vehement discurs împotriva imigranţilor. Dacă te uiţi la partidele de extremă dreapta vestice vei vedea că tema imigraţiei este prezentă la toate. Frustrarea merge până acolo încât dau vina pe imigranţi de tot ce nu le convine: ba că le-ar fura locurile de muncă, că sunt delicvenţi, violenţi şi se ajunge până la a spune că “alterează” spiritul naţiunii. E asemănător cu discursurile de la noi când vine vorba de autonomia secuilor. Atunci să te ţii de discursuri sforăitoare cu manualul de istorie pe masă şi pârţuri pseudo-patriotice, scuzaţi expresia.

  14. noiembrie 14, 2007 la 10:12 am

    @monstru blond
    E ceea ce afirmam şi eu de la început când spuneam în definiţia mea că ”Populismul speculează şi cultivă percepţiile şi frustrările care apar inerent într-o democraţie rezprezentativă”. Voi scrie poate chiar azi ceva scurt ce cred cu privire la această frustrare.

  15. 15 Radu
    noiembrie 14, 2007 la 3:44 pm

    @diogene

    Tocmai am descoperit bloggul tau – f. reusit!
    Populism – este ceea ce defineste cel mai bine anii Basescu. Desi, in Romania in ansamblu, poate cu exceptia 2000-2004, populismul a fost mai pronuntat ca aiurea.

    Totusi este un lucru care ma deruteaza: in alte parti, populismul este o reactie la elitism. Elitele promoveaza un “esprit de corp”, amplifica importanta ierarhiilor, etc. In Romania, elitele nu sunt suficient de omogene si nici suficient de constiente de rolul lor – populismul autohton este sprijinit de o parte din “elita”. Basescu a fost posibil doar din cauza complicitatii unei parti a elitei. Ba chiar facea si el parte din elita, poate chiar inainte ca Nastase sa intre in randul ei.

    E drept, explicatii exista. 1. Nastase a platit pt. apropierea de elitele occidentale; 2. Elitele romanesti au un deficit de legitimitate (nu provin neaparat dintr-un sistem meritocratic); 3. Moralismul capata o importanta disproportionata in spatiul public in raport cu orice altceva. Totusi, trebuie sa spun ca ceva imi scapa din acest exceptionalism romanesc: elite foarte slabe (ca impact, influenta sociala, ascendent cultural) si reactie populista disproportionata.

  16. noiembrie 14, 2007 la 5:46 pm

    @radu
    Tocmai scriu o chestie care s-ar putea să fie lămuritoare. E vorba de un mecanism general care nu are de a face cu caracteristicile unei elite politice particulare. In seara asta se publica.

  17. 17 mirela
    ianuarie 15, 2008 la 5:54 pm

    Domnule Mihnea, imi pare rau sa vad ca exista tineri care vorbesc asa despre Hitler.
    Cu siguranta nu iti imaginezi cum ar fi fost viata ta ca tanar evreu in Germania hitlerista, cu siguranta l-ai fi admirat pt cultura sa…..
    In Romania lucrurile merg foatre rau..pai..hai sa omaram tiganii, sa le luam aurul, mercedes’urile ( apoi copii nostri vor vorbi de cultura de marinar a domnului Basescu)


Lasă un Răspuns